Termin „Maituna“(मैथुन) potiče iz Sanskrita i obično se povezuje sa određenim aspektima tantričkih praksi u hinduizmu i budizmu. Uključuje sveto i simbolično seksualno sjedinjavanje muškarca i žene kao sredstva za postizanje duhovnog rasta, buđenja i oslobođenja. Ritual se obično izvodi u ritualnom i kontrolisanom okruženju i duhovna je praksa koja se izvodi u okviru tantričke tradicije. Nema Gurua, nema ni tantre.
Maituna je samo jedan aspekt Tantre, a Tantra je, zauzvrat, samo mali deo ogromne i raznovrsne tapiserije hinduističkih duhovnih praksi.

Detalji načina izvođenja Maitune mogu se razlikovati od regiona do regiona i od tantričke linije do tantričke linij, ali neki zajednički elementi povezani sa ovim ritualom uključuju:

Tantričku tradiciju: Maithuna je suštinska komponenta tantričke tradicije. Tantra je duhovni put koji nastoji da prevaziđe dualnost. Maituna uravnotežuje odnos Šive i Šakti.

Sveti simbolizam: Maituna je duboko simbolična. Predstavlja Jedinstvo ne samo u fizičkom smislu, već i na svim planovima da bi se dostiglo više stanje svesti. Simbolizuje sjedinjenje individualne duše (Atman) sa univerzalnom svešću (Braman).

Duhovna transformacija: Primarna svrha rituala Maithuna je duhovni rast i oslobođenje (mokša).

Tajnost i selektivnost: Ritual Maithuna se smatra naprednom praksom i nije namenjen svima. Generalno je rezervisan za inicirane praktičare koji su prošli rigoroznu duhovnu obuku i imaju vođstvo kvalifikovanog učitelja. Zbog svoje svete prirode i potencijala za zloupotrebu, drži se u tajnosti i otkriva se samo onima za koje se smatra da su spremni za takve prakse.

Ritualna primena: U tantri Maituna uključuje upotrebu specifičnih ritualnih sredstava, kao što su jantre (sveti geometrijski dijagrami), mantre (napevi) i mudre (ritualni gestovi rukama). Ovi elementi ritualu dodaju sloj sakralnosti i namere.

Integracija želje i duhovnosti: Za razliku od nekih asketskih tradicija koje potiskuju želje, ritual Maithuna priznaje i integriše ljudske želje u duhovno putovanje. Ona uči da želje mogu biti stepenice ka višoj svesti, a ne prepreke.

Poštovanje ženskog: U ritualima Maitune, značajan je naglasak na Svetu žensku energiju, koju predstavlja boginja Šakti. Ova praksa poštuje moć žene.

Neophodno je pristupiti temi rituala Maituna senzitivno i sa poštovanjem, jer je to složen i filigranski iznijansiran oblik određenih duhovnih tradicija Azije. Praksa i tumačenje Maitune mogu se uveliko razlikovati među različitim tantričkim linijama i treba ih razumeti u okviru njenog kulturnog i duhovnog konteksta.

A sad da vidimo šta o Brahmaćariji kaže Abinavagupta

„Onaj ko poštuje polni odnos
maitune se smatra brahmačarijem“.

Tantrička sublimacija, transformacija seksualne energije, oblik je čednosti (bramaćarija). Abinavagupta karakteriše brahmačariju na sledeći način:

onaj koji je opušten… koji čak i tokom seksualnog spajanja održava savršenu svest, a njegovo telo je izuzetno mirno; ko je potpuno svestan kakvo se ponašanje prema AtiMargi (tradiciji) smatra neprihvatljivim; koji je potpuno prosvetljen i istinski svestan, koji je uvek nezavisan, koji dolazi u kontakt sa objektima samo da bi stekao natprirodnu sposobnost da bude svestan, da doživi sopstvenu svest, a ne u pohlepi, koji nema stav “ vezane životinje“ – onaj koji je bezuslovno odan velikom putu.

Onaj čije ponašanje ukazuje na pažnju prema sebi, kako u jeku svetskih poslova, tako i tokom izvođenja rituala „levog” puta (vamaćara), odlaže ejakulaciju tokom rituala (ritualnog snošaja), a kad dođe do ejakulacije:

„Ako se um u trenutku ejakulacije spontano smiri (sve vibracije misli prestanu), u njemu se odmah javlja svest o blaženstvu. Nastalo stanje je iscrpno opisano kao „pripadanje Bramanu“.

Dakle, glavni kriterijum za brahmačarju je stanje svesti koje je stalno uronjeno u Apsolut (Brahman).