linga

Pre nekoliko godina imao sam posetu prijateljice tantrika iz Kamekije, najsvetijeg tantričkog svetilišta u Indiji i jednog od Šakta pitja, svetih mesta gde su pali raskomadani delovi Boginje. Kamekija je mesto gde je pala Joni, vagina Boginje, tako da se veruje da odatle sve potiče i da se tu sve vraća. Kamekija je hram u kojem iz zemlje, na mestu Joni, jednom godišnje izvire crvena voda, smatra se da je to menstruacija Devi. Nema više tantre u Kamekiji rekla je kad je stigla, Kamekiju su preuzeli Bramini i Devi je ponižena. Otišli smo na Frušku goru i u jednom momentu smo se spustili do Dunava da odamo počast Devi. Ovde mogu da se ponašam u indijskom stilu, rekla je i skinula se. Dok je izlazila iz Dunava i dok su joj se niz nabujale dojke slivale kapi dunavske vode ličila je na Majku koja se pomalja  iz Ništavila kako bi porodila Univerzum. Momenat manifestovanja Univerzuma je onaj trenutak kada Boginja jeste Ljubav i ona je tog trenutka tako izgledala. I u tom magičnom momentu naišla je grupa devojaka iz Madjarske, zajedno sa dva mladića iz Bugarske i Turske. Išle su stopom na neki trens festival u Rumuniji i zastale su da odu na Frušku goru i lutaju šumom što dalje od ljudi. I u tom lutanju izbegavajući ljude naišli su na dvoje ljudi koji su na sebi imali samo crvene crte od kumkuma na čelu, rudrakše oko vrata i na rukama, ona gomilu indjskih narukvica, a on crnu maramu na glavi. Oko nas su bile ponude od nabrang cveća koje smo puštali niz reku, njen damaru bubanj i nekoliko napuštenih pasa koje smo zatekli tamo i koje smo bili nahranili. To je bilo nekoliko sekundi zaledjene tišine i mada bi svako očekivao da devojke kada nalete na dvoje golih ljudi sa čudnim obeležjima, udalje se polako ili trčeći, vrištanje je takodje nešto što se može očekivati, one su se spontano skinule, poljubile i nju i mene i sele sa nama.  Maa je na to samo rekla „Tantra je sada ovde“.

k

Kamekija

Ne samo Kamekia nego je i sama Indija odavno ponižena.  Danas zapadnjaci slede razne Gurue i vežbaju jogu za koju im pričaju da je drevna veština, ali zapravo to nije tačno. Idijska tradicija je namerno bila falsifikovana kako bi se opravdala kulturna i ekonomska supermacija Britanaca i eksploatisanje Indije.

Radža Ram Mohan Roj se smatra ocem moderne Indije i velikim reformatorom, ali zapravo on je jedan od najvećih eksponenata britanske kulturne politike koja je uništavala indijsku tradiciju i identitet. Još 1794. Ser Viljem Džouns, predsednik Azijskog društva je izneo plan kako da preobrate Induse u hrišćanstvo. Taj plan je bio da se falsifikuju indijski spisi i izmisle lažni sanskritski rukopisi koji bi upućivali na veličanstvenost Isusa, kao i to da se prevedu jevandjelja na Sanskrit u stilu indijskih rukopisa sa lažnim proročanstvima o Isusu, te da se takvi rukopisi distribuiraju medju Indusima i u školama gde se podučavaju njihova deca kako bi ih preobratili u hrišćane. Sprovodeći to u delo 1786. Džouns u Kalkuti iznosi teoriju o proto-jeziku, koja je trebalo da napravi osnov za teoriju o invaziji Arijevaca na Indiju. Obe teorije danas neki indijski profesori i intelektualci žučno osporavaju. Par desetina godina kasnije, 1826, u Kalkuti je formiran indijski reformistički pokret Bramo Samadj, koji je osnovao Radža Ram Mohan Roja, sa ciljem da derogira indijsku duhovnost. Društvo su potpomagali Britanci, a veoma ga je hvalio i Maks Miler. Oni su bili monoteisti, tzv bramonisti, budući da je Radža Ram Mohan Roj, iako po majci šaktista, a po ocu vaišnava, bio protiv indijskih božanstava i ceremonija i čak je pre osnivanja Bramo Samadj radio za nekoliko protestantskih misionara. Zajedno sa protestantskim misionarem Viljemom Kerijem, koji je napisao knjigu o tome kako preobraćati mnogobošce i u kojoj je indijsku duhovnost nazivao „delom djavola“ napisao je Mahanirvana tantru (Knjiga velikog oslobadjanja) koju su promovisali kao autentični drevni tekst, a u kojoj promovišu ideju „jednog boga“. Radža Ram Mohan Roj je zapravo bio pod uticajem Unitarizma, teološke doktrine koja smatra da je Bog jedan i da je Isus bio inspirisan od Boga, ali ne i Bog. Britanci su toliko zahvalni Radža Ram Mohanu za prljav posao koji je obavio protiv svoje zemlje i svog naroda da su mu u Bristolu, gde je i sahranjen, podigli spomenik.

rammohunroy1.jpg

Nastavak falsifikovanja usledio je 1847. kada je Istočna indijska kompanija, britanska firma koja je vladala Indijom, dobro platila Maks Mileru da pogrešno prevodi Vede i da stvori pogrešnu istoriju Indije, o čemu su svedočila i njegova vlastita pisma. Dve decenije kasnije Panditu Taranatu, profesoru sanskrita na koležu u Kalkuti, masno je plaćeno da sklopi najveći do tada rečnik sanskrita i da u njemu pogrešno prevede neke reči kako bi se pogrešno predstavila indijska tradicija. Docnije, 1922. je napisana i smišljeno pogrešna istorija Indije.
Slika koju su Britanci stvorili o Indiji se, zbog obrazovnog sistema kojem su Indusi bili podvrgnuti i zbog novca kojim su Britanci mogli da kontrolišu indijske intelektualce, vratila u Indiju kao nametnuta kvazi istorijska činjenica koja je prihvaćena kao istina. Radakrišnan, koji je školovan na hrišćanskom koledžu i koje je kasnije postao i Predsednik Indije i kojeg i danas u Indiji hvale kao nekog ko je branio indijsku kulturu od zapadnjaka, zapravo je pisao veoma loše o ranoj indijskoj kulturi nazivajući tadašnje Induse životinjama. Po mišljenju mnogih savremenih Indusa on je naneo više štete indijskoj kulturi od zapadnih autora.
Dakle mnoge stvari koje mislimo da su nasledje drevne Indije su zapravo moderni falsifikati. Joga kakvu danas znamo nije drevna joga indijskih Rišija. Moderna joga kakvu danas znamo nije starija od 100 godina i izmislio ju je Tirumalai Krišnamaćarja.

Tirumalai Krishnamacharya

Tirumalai Krišnamaćarja

On je, ili je bar tako tvrdio, u dobi od 16 godina pao u trans i u viziji se našao okružen sa tri mudraca, od kojih je jedan bio legendarni vaišnavski mudrac i prvi aćaria Natamuni, koji mu je izdiktirao svoj izgubljeni tekst Joga Rahasia. Na osnovu tog izmišljenog teksta Tirumalai Krišnamaćarja je napravio svoju verziju joge. Zapadna moda fizičkog vežbanja, gimnastike i razvijanja mišićavog tela zahvatila je i Indiju, pa tako i lokalnog Maharadžu, koji je unajmio Tirumalai Krišnamaćarju da uspostavi joga kuću, iliti ono što bi danas rekli joga studio. Joga koja je tu nastala je zapravo bila mešavina već postojećih gimnastikajoga položaja, fizičkih vežbi koje su se izvodile u indijskim vežbaonicama borilačkih veština i zapadnim gimnastičkim salama. Praksu pozdrava suncu, surjaa namaskar, je u modernu jogu uvek baš Tirumalai Krišnamaćarja i nema dokaza, ili bar mene nisu podučili i ja ne znam za njih, da je ona pre toga korištena u jogi. Joga kao duhovna disciplina je svedena na vežbe koje se bave zdravljem, fitnesom i dobrom formom. Troje njegovih učenika, delom prenoseći ono što je on podučavao, delom to još više modifikujuči, „odgovorni“ su za ono što danas znamo kao jogu: K Patabi Djojs, Indra Devi i BKS Ajengar. Indra Devi, Litvanka čije je pravo ime bilo Evgenija Petersen, izbegla je ispred ruske revolucije u Berlin i postala glumica i plesačica u pozorišnoj trupi sa kojom je putovala po Evropi. Tokom 12-togodišnjeg umetničkog angažmana po Indiji udala se za čehoslovačkog diplomatu i postala zvezda indijskih filmova pod umetničkim imenom Indra Devi. Upoznaje Tirumalai Krišnamaćarju i postaje njegova učenica. Kasnije je otvorila studie joge u Šangaju, Buenos Airesu i Holivudu, a medju njenim učenicama bili su i Čang Kaj Šek, Merilin Monro i Greta Garbo. Upozala je i Satja Sai Babu i kreirala Sai jogu. Joga je pre nje bila relativno muška stvar i u Americi i Evropi bila je smatrana lošom zamenom za bodi bilding, tako da ju je zapravo ona otvorila za žene.

Indra Devi

Indra Devi

Tirumalai Krišnamaćarju je u kasnijoj dobi svog života tvrdio da je došao u posed drevnog joginskog teksta Joga Korunta koji je predao svojim učenicima BKS Ajengaru i K. Patabi Djojsu. Tekst je kasnije navodno nestao, a u stvari je bio njegova izmišljotina kao bi svom sistemu koji je izmislio dao nekakav pečat autentičnosti. Obojica su se kasnije držali priče da je to što podučavaju autentična drevna joga, ali u stvari to je samo moderna gimnastika uvijena u pakovanje navodne drevnosti. K. Patabi Djojs je docnije napravio Aštanga jogu koju je promovisao kao originalnu Patandjalijevu jogu, ali ona to nije. Ona je moderna tvorevina zasnovana na izmišljenom tekstu i nije slučajno da su je ponekad mešali sa takodje savremenom invencijom zvanom paver joga.
Za sad možemo da kažemo da je vezano za razvoj joge dokazano sledeće:

Sledbenici aštanga joge početak časa često počinju sa mantrom posvećenom Patandjaliju, autoru Joga sutri, kako bi se povezali sa linijom i tradicijom. Zapravo Patandjali nije veze imao sa hata jogom i on gotovo da i ne pominje asane, sem da bi položaj trebalo da bude stabilan i udoban. Dakle lepa im je namera, ali mantraju pogrešnom Guruu. U stvari iz teksta Gorakša Šataka nastao je klasik Hata joge, hata joga pradipika autora Svāmi Svatmarama. Ova knjiga direktno povezuje hata jogu sa učenjem Gorakšanata, što znači da je Hata joga nastala iz tantre.

Sistem čakri je varirao, u prvobitnim tekstovima postojalo je 5 čakri:

razvoj joge.jpg

Sistem of 5 čakri kako se radio u Nišvasa, Kalotara i Svećenanda tantrama i gde se kundalini nalazi u kandi (tri prsta ispod pupka), a kada bi došla iznad glave spuštala se u „srce“ gde joj je u stvari prebivalište i centar realizovanosti ličnosti:

tabela 1.jpg

Kasnije tantre (Netra, Krama-Sadbava i Urma-kaularnava tantra) koje se pojavljuju od 8-10. veka su kandi dale mesto čakre, a same čakre su dobile svoje nazive:

tabela 2

Dakle vidimo da hata joga nastaje iz tantre. Sistem od šest čakri, koji je bio samo jedan od sistema, preveo je Artur Avalon i objavio u svojoj knjizi The Serpent Power, nakon čega je to na zapadu postao ne dominantan, nego i jedini poznat i priznat model.

51376
Ali u stvari na zapadu se jako malo zna i o tanri i o jogi i o čakrama. Hariš Johari je dao jednu podelu čakri po planetama i mnoge zapadne ezoterične grupe su to prihvatile. Ali zapravo postoji više takvih modela koji istoj čakri dodeljuju različite planete zavisno od toga šta se tačno radi sa tom čakrom. Hata joga je počela da doživljava svoj uspon kada je tantra počela da dolazi na loš glas i kada je počeo da raste broj joginskih asketa, uglavnom muškaraca.

I to je o istorijskom razvoju jogu koja, kako vidimo, nastaje iz tantre. A u sledećem tekstu biće reči o raznim modernim Guruima, koji to u većini slučajeva u smislu indijske tradicije i nisu iako ih je zapad tako prihvatio i onda neke od njih vratio kao bumerang u Indiju gde ih je indijska vlada protežirala zato što su na račun duhovnog turizma donosili Indiji milione dolara. Znači u raznim kontekstima pomenućemo i Satja Sai Babu, Šri Šri Ravi Šankara, Ošoa, Mohandjija, Jagi Vasudeva (Sadgurua), Nitjananda Babu, Svami Muktanandu i još neke druge.